Kleine-Levin syndrom

Om Kleine-Levin syndrom
Kleine-Levin syndrom (KLS) er en meget sjælden neurologisk lidelse. Den hører, ligesom narkolepsi og idiopatisk hypersomni, til kategorien af søvnsygdomme, hvor øget søvnighed sker som følge af en dysfunktion i centralnervesystemet (centrale hypersomni). Modsat disse to søvnsygdomme, er KLS ikke en livslang sygdom; den er en såkaldt periodisk hypersomni.

Sygdommen rammer hovedsageligt teenagere, og hos de fleste forsvinder symptomerne helt eller stort set helt senest omkring 25-årsalderen.

Selve lidelsen kommer og går i episoder. En episode kan vare fra et enkelt døgn til flere uger, men det mest almindelige er 1 til 2 uger. Episodernes hyppighed kan variere fra person til person. Hos nogle synes de at ske i et nogenlunde forudsigeligt mønster, mens de hos de fleste sker vilkårligt. De fleste er helt symptomfri mellem episoderne.

KLS kaldes også for tornerosesøvn, fordi man under en episode sover ”hele tiden”. Trods det er man dog i stand til at indtage føde og væske, men oftest med hjælp og under tilsyn af andre.

KLS kan være meget invaliderende, da det er umuligt at gennemføre en uddannelse, passe et arbejde, være social eller at have en normal hverdag med madlavning, personlig pleje mv., under en episode.

Symptomer

De mest almindelige symptomer under episoderne er:

• Ekstrem søvnighed og urolig søvn
  • Ændret udseende (mørke rander under øjnene, bleg hud)
  • Ændret opførsel (barnlig opførelse, pirrelig, aggressiv, panik-angst)
  • Ændret spisetrang og spisevaner (overspisning)
  • Forvirring og desorientering
  • Problemer med at skelne mellem drøm og virkelighed

Diagnosticering

Diagnosen stilles typisk af en neurolog med speciale i søvnsygdomme. Du kan finde de regionale søvncentre under fanen ”Nyttige link”, som du finder under fanen ”Yderligere viden” øverst på hjemmesiden.

Medlemmer med KLS

Idet KLS er så sjælden og ikke er en livslang sygdom, har Dansk Narkolepsiforening oftest kun et enkelt eller få medlemmer ad gangen med denne diagnose. Det er derfor sjældent muligt at formidle kontakt med andre i samme situation, og der laves ikke arrangementer kun målrettet personer med KLS. Som medlem er man naturligvis velkommen til at søge råd og vejledning, så man ikke står alene med de udfordringer, som sygdommen giver.